Het ABC toont van 9 februari tot en met 30 maart de ontwikkeling van het bijzonder werk van Mark de Weijer. De Weijer maakt onder meer objecten en papieren wandbekleding met een volstrekt eigen signatuur, passend in het ontwerp van het interieur. Hierbij balanceren zijn aquarellen op de grensvlakken van schilderkunst, architectuur en vormgeving. Hij werkt onder meer in opdracht van interieurontwerpers, architecten, particulieren en overheid. De opening van zijn expositie ‘Op grensvlak van architectuur en kunst’ heeft plaats op zondag 9 februari om 15.00 uur en wordt verricht door Eric de Nie, beeldend kunstenaar en oud-docent van Mark de Weijer. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.
De werken van Mark de Weijer zijn het resultaat van een intensief onderzoek naar de betekenis van schilderkunst en naar het effect van materiaal, structuur en kleur. Na in 1993 te zijn afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag onderzoekt hij het thema landschap intensief op schilderkunstige representaties. In 1999 verschuift zijn blik van het landschap (buiten) naar de architectonische ruimte (binnen). Daarnaast onderzoekt hij de utilitaire mogelijkheden van zijn werk en komt er samenwerking tot stand met vormgevers en architecten. In 2009 wisselt De Weijer het toepassen van toxische harsen in voor werken met natuurlijk papier in combinatie met aquarel en onderzoekt hij de gebruiksmogelijkheden hiervan in het interieur.
Omwille van een betere bereikbaarheid en zichtbaarheid van zijn werk start Mark de Weijer in 2011 Whispering Wall; een combinatie van atelier en presentatieruimte in Den Haag. Hier toont hij, naast zijn eigen werk, ook de (innovatieve) producten van andere ontwerpers en kunstenaars waarbij het materiaal papier centraal staat.
Mark de Weijer werkt zeer nauw samen met de opdrachtgever. Dat ziet hij als voorwaarde, omdat zijn werk in concept en esthetiek reageert op de omgeving waarvoor hij het maakt. Voorafgaand aan het maken van een ontwerp analyseert hij de locatie uitvoerig. Vorm, ritme, oppervlak, structuur en kleur zijn onvervreemdbaar gekoppeld aan die locatie. Het werk kan niet verplaatst worden, en alleen daar komt het volledig tot zijn recht.