Aan de vooravond van de Haarlemse Kunstlijn - die wordt gehouden van 1 t/m 3 november - opent op woensdagmiddag 30 oktober om 17.15 uur in het ABC een duo-presentatie van Rob de Vries en Jan Maarten Voskuil. Voor deze tentoonstelling wordt de werkrelatie die galeriehouder De Vries en kunstenaar Voskuil al enige jaren onderhouden, tijdelijk opgeheven. Beiden tonen eigen werk dat niet eerder te zien is geweest. Het werk van Voskuil is zelfs speciaal voor deze presentatie gemaakt. En hoewel het getoonde dus in zekere zin nieuw is, geldt voor beide kunstenaars dat ze met hetgeen ze in het ABC presenteren tevens achterom kijken.
Rob de Vries (1948) is meer dan twintig jaar toonaangevend galeriehouder in Haarlem. Minder bekend is dat hij zich voordien manifesteerde als beeldend kunstenaar. Nu zijn galerie recent is teruggekeerd naar het adres waar deze ooit startte, keert De Vries zelf terug naar waar hij ooit stopte met zelf kunst maken. De Vries toont een serie zwart-wit foto's die hij twintig jaar geleden maakte in Duitsland. Het zijn foto’s van het Bauhaus in Dessau en de Einstein Turm in Potsdam. Beide gebouwen zijn historische landmarks in de canon van de Modernistische architectuur. De foto's zijn destijds niet gemaakt met het oogmerk ze als kunstwerken te presenteren. Het waren gewoon registraties van plaatsen die voor De Vries belangrijk zijn. Nu hij zich weer op de productie van werk richt, zijn de foto's te beschouwen als een ijkpunt maar ook als een attentie aan de geschiedenis die over zijn schouders meekijkt en die hem eraan herinnert in welke traditie hij zich wil begeven. (Meer info: website Rob de Vries Gallery & Projects)
Jan Maarten Voskuil (1964) is sinds 2008 succesvol kunstenaar ‘uit de stal van’ Rob de Vries. Hij werd bekend met ruimtelijke schilderijen: geometrische raamwerken die bespannen met schilderslinnen een glooiend en natuurlijk karakter verkrijgen. Het werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling in het ABC heeft gemaakt, sluit aan bij de fotoreeks van De Vries. In zijn "Mobile Exhibition Unit II" keert ook hij terug naar een vroegere werkwijze toen hij modules maakte. Deze zogenoemde ‘Spare Parts’ zijn weliswaar schilderijen, maar ook uitwisselbare onderdelen van een groter geheel. Hiermee bouwt Voskuil constructies die zelfstandig als sculptuur in de ruimte kunnen bestaan of als wand reliëf aan de muur kunnen hangen. De werkwijze van Voskuil past bij de uitgangspunten van het Bauhaus waarin kunst, ambacht en industrialisatie sterk met elkaar werden verweven. Ook in beeldende zin resoneren de werken van Voskuil met de foto's van De Vries. Zo is de strakke zakelijkheid van de modules en hun geometrie terug te vinden in de architectuur van het Bauhaus en doen tegelijkertijd de glooiende oppervlaktes van de ruimtelijke schilderijen organisch aan, zoals de Einsteinturm dat ook doet. (meer info: website Jan Maarten Voskuil)