Vanaf vrijdag 17 april zijn SUJU ARCHITECTUUR en het ABC gestart met ‘MAKi’, een heuse Masterclass Architectuur voor Kinderen. Op deze bijzonder leuke en leerzame cursus, die bestaat uit in totaal zeven bijeenkomsten (lessen, creatieve workshops en afsluiting) leren kinderen in de leeftijd van 8 t/m 12 jaar onder leiding van de architecten Juan Alonso en Susana Aparicio Lardiés (SUJU Architectuur) de boeiende wereld van de architectuur kennen. De ‘lessen’ kunnen afzonderlijk maar ook als geheel (cursus) worden gevolgd. De bijeenkomsten en cursus worden afgesloten met een diploma-uitreiking op vrijdagmiddag 3 juli.
Data: vrijdagmiddag 17 april, 1 mei, 15 mei, 29 mei, 12 juni, 26 juni en 3 juli (diploma-uitreiking)
Aanvang en duur: 15.30 t/m 17.00 uur (1,5 uur)
Kosten: 95 euro voor 7 lessen of 15 euro per keer (inclusief materiaal etc.)
Aantal cursisten: maximaal 12
Leeftijd: 8 t/m 12 jaar
Aanmelding: noodzakelijk bij ABC, tel. 023 534 05 84 (di.-zo. 1300-1700 uur)
Locatie: ABC Architectuurcentrum Haarlem, Groot Heiligland 47 Haarlem
MAKi is een educatief project bedacht voor kinderen tussen 8 en 12 jaar oud. MAKi is een laboratorium van ideeën waarbij kinderen spelenderwijs van alles leren over het brede terrein van de architectuur. Door middel van een reeks creatieve workshops en ‘mini-seminars’, zullen kinderen in contact komen met de boeiende wereld van de architectuur. Thema’s die tijdens MAKi aan de orde komen zijn bijvoorbeeld de eigen leefomgeving, het eigen huis, de complexiteit van de stad, belangrijke gebouwen, maquettes en het beroep ‘architect’. Maar ook ogenschijnlijk ingewikkelde en abstracte onderwerpen als hergebruik, duurzaamheid en participatie komen bij deze masterclass aan de orde!
MAKi is een project dat Juan Alonso en Susana Aparicio Lardiés van SUJU Architectuur in samenwerking met het ABC Architectuurcentrum Haarlem, hebben ontwikkeld waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen wordt gericht op architectuur en de eigen leefomgeving. De achterliggende gedachte bij deze cursus is dat kinderen een eigen creatieve en kritische kijk ontwikkelen op de omgeving waarin ze leven en de vormgeving daarvan.