‘Porselein, een huid van steen’ - Babs Haenen en de Stadsschouwburg Haarlem
Om de heropening van de Stadsschouwburg Haarlem te markeren, organiseert het ABC Architectuurcentrum Haarlem een tentoonstelling over de bijzondere bouwkeramiek van kunstenaar Babs Haenen (1948)
Speciaal voor Haarlem ontwierp Babs Haenen porseleinen elementen die Erick van Egeraat associated architects, verantwoordelijk voor de renovatie en uitbreiding van de schouwburg, in de nieuwe toneeltoren. De schakeling van deze ornamenten in verticale banen resulteert, in samenspel met bakstenen, tegels en gedecoreerd glas, in een barokke gevel met stromende patronen en pulserende ritmen. Erick van Egeraat associated architects herinterpreteerde de tijdens de art-déco jaren zo gebruikelijke samenwerking tussen architect en kunstenaar. De tegels maken deel uit van een compositie die de oorspronkelijke gevel en de nieuwe toren geleidelijk verbindt.
Babs Haenen ontwierp voor de Stadsschouwburg Haarlem reliëftegels en ornamenten. De reliëftegels zijn geïnspireerd op mossen, gesteenten, boomstronken en geplooid textiel. De vormgeving van de ornamenten gaat terug op Griekse palmetten. Zodra de zon erop schijnt projecteren zij een bladvormige schaduw. De kleuren variëren van blauwgroenig, turquoise tot wit en verwijzen naar de donkergroene, keramische ornamenten van Leon Senf in de oudbouw. De nieuwe keramiek is uitgevoerd door Koninklijke Tichelaar Makkum in samenwerking met Babs Haenen en het architectenbureau. Onderaan is de gevel donker, naar boven toe steeds witter. De manier waarop de ornamenten zich over de toneeltoren verspreiden is ondermeer verwant aan het Alhambra. De keramiek is handmatig gevoegd en bevestigd volgens een special ontwikkeld procédé. Zij is dichtgesinterd en daarom weerbestendig.
De expositie inventariseert tevens de bijzondere bouwkeramiek die Babs Haenen sinds 1997 ontwerpt. Aan de hand van foto’s van Luuk Kramer en showmodellen wordt ondermeer de ‘WAd-tegel’ belicht, die door woningcorporatie Ymere met succes wordt toegepast in sociale woningbouw. Ook de wandtegels voor het Lichfield Arts Centre, de vloertegel voor het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof, de porseleinen platen die zij in opdracht van Erick van Egeraat voor het stadhuis in Dordrecht ontwierp en haar Delftsblauwe schouw voor een particuliere opdrachtgever komen aan bod. Zij hebben diezelfde dynamische, textiele kwaliteit die ook Haenen’s autonome werk kenmerkt. Tenslotte zal de expositie aandacht besteden aan de keramiek van Leon Senf voor de oudbouw die werd gerestaureerd door Makkum.
Dit geïntegreerde ontwerp van Babs Haenen is betaald door de gemeente Haarlem en legt een gedurfde relatie tussen de oudbouw en de uitbreiding. Het gaat ook een dialoog aan met de nabijgelegen Sint Bavo Kathedraal, die eveneens veel bouwkeramiek bevat. De tentoonstelling opent op zaterdag 27 september, tegelijk met een presentatie van autonoom werk van Babs Haenen in museum de Hallen. Voor het publiek een unieke gelegenheid om zich een breder beeld te vormen van deze bijzondere kunstenaar.