Expositie

Tentoonstelling

“ Ruimten ”

tot en met 27 april 2008

Kleurpotloodtekeningen van beeldend kunstenaar en musicus Max Koning (1950).
De opening wordt verricht door Michel Ruijgrok, interieurontwerper en directeur van bureau Estida.

Over de kunstenaar.
Hiervoor, november 2007, exposeerde Koning zijn uit honderd kleurpotloodtekeningen bestaande serie "het Bruidsvertrek" in Achter de Zuilen en de Burgerzaal van het gemeentehuis te Overveen, waar tevens de première van zijn compositie "Palimpsest" plaatsvond. (Stuk voor strijkkwartet, viool, altviool en twee celli, vocaal kwartet en sopraansolo.)
Koning is alweer drie jaar geleden verhuisd vanuit Haarlem naar de gemeente Zandvoort en werkt gestaag door in zijn atelier in Overveen. Via www.ateliermaxkoning.nl kunt U meer informatie vinden over zijn werk.

Uitgangspunt betreffende de tentoonstelling " Ruimten ".
Plekken van welbevinden: Er zijn twee werelden, de wereld van het denken en benoemen en de wereld van de intuïtie en het voelen. Naarmate we meer wetenschappelijke kennis vergaren dwalen wij des te meer af van de wereld die Marchel Proust (1871-1922) een voorbij verleden noemt. Kleine tekens in het heden brengen het geheugen op gang en stellen ons zo in staat om door middel van de kunst die wereld terug te vinden en kenbaar te maken.

Vanuit dit laatste laat Koning zijn “Ruimten” ontstaan, ofwel het architectonisch landschap. “Het zijn de leegten tussen de waarneembare vormen, die er voor zorgen dat zij ruimten worden".
Geen verwevenheid tussen kunst en wetenschap met als uitgangspunt het zo goed mogelijk weergeven van perspectief, anatomie en beweging in het platte vlak maar de suggestie daarvan. Het gaat daarbij niet alleen om de objecten zelf maar om de subjecten die het daar achterliggende betekenis geeft.
Belangrijk daarvan is de bevinding van de beschouwer. Niets staat vast, het is de fantasie en de verbanden die daardoor gelegd worden. Het tijdloze van de tijd en het niet meetbare van de ruimte. Anders gezegd met de woorden van Kurt Schwitters (1887-1948) omtrent zijn "Merzbild", eeuwige verbanden leggen, het liefst tussen alle dingen ter wereld.