Presentatie afstudeerproject Hein Coumou, Academie van Bouwkunst Amsterdam
Expositie

Van 26 tot en met 16 februari is in het ABC het afstudeerproject te zien van Hein Coumou. Onderwerp van zijn studie is het Haarlemse industrie- en bedrijventerrein ‘de Waarderpolder’. Voor zijn onderzoek heeft Coumou zich voorgesteld dat dit terrein getransformeerd wordt tot een vitale woon- en werkstad met een zogenoemd ‘24/7’ gebruik. Het ABC toont dit werk omdat het direct aansluit bij de actuele (politieke) discussie en vraagstelling: ‘Moet er wel of niet in de (nabije) toekomst gewerkt én gewoond kunnen worden in de Waarderpolder.’ Om deze reden organiseert het ABC ook een discussiebijeenkomst over dit onderwerp op woensdagavond 14 februari v.a. 20.00 uur (onder voorbehoud) met onder anderen Hein Coumou, Max van Aerschot (stadsbouwmeester) en Bruno Giebels (voorzitter Industriekring Haarlem). Meer informatie hierover is binnenkort te vinden op deze site!

De Waarderpolder is een bedrijventerrein van 225 ha met zo’n 1100 bedrijven en gelegen dicht tegen het centrum van Haarlem aan. In een convenant is vastgelegd dat de werkgelegenheid hier tot het jaar 2020 voorop staat en dat er geen woningbouw komt. Maar wat daarna? Hein Coumou neemt hierop een voorschot en schetst een beeld waarmee de toenemende woningvraag in de regio Haarlem mogelijk zou kunnen worden opgelost én . “waarbij het aantal banen en bedrijven in de polder behouden blijft en kan groeien”.

Nu ligt de Waarderpolder, zo stelt Coumou, als een geïsoleerde massa tussen het landschap en Haarlem in. Door het huidige Industriekanaal openbaar te maken en door te trekken naar de Mooie Nel krijgt de Waarderpolder een hart, is het verbonden met de binnenstad van Haarlem en het landschap. “Als je langs het kanaal fietst of loopt kan je stoppen bij de Lichtfabriek (cultuur), Figeeplein (uitzicht) of het Waarderpolderplein (evenementen). De oever langs het Spaarne wordt openbaar, waardoor Schoteroog onderdeel wordt van een recreatief netwerk dat helemaal doorgaat via de Veerplas onder het spoor richting de Haarlemmermeer. Het spoor aan de zuidzijde wordt opgetild, om de nieuwe stadsstraten die door het gebied lopen met de oostkant van Haarlem te verbinden. Hierdoor hoeven er geen fly-overs of tunnels gemaakt te worden, je fietst of rijdt onder het spoor door.”