Naast de lopende expositie ‘Joost Swarte bouwt...’, stelt het ABC ook architectentonische werken ten toon van kunstenares Marissa Evers en van fotograaf Dranac. Dranac toont onder meer de fotografische resultaten van zijn bijzondere project ‘Haarlem-Harlem’.
Fotograaf Dranac maakt intuïtieve foto's van stadslandschappen. Door het gebruik van een handzame technische camera staan hierbij het onderwerp en gevoel dat dat oproept centraal. In het ABC zijn Dranacs foto's op groot formaat (1 bij 2 meter) opgeplakt op een stedelijke manier en in twee zalen te bezichtigen. Eén zaal staat in het teken van zijn fotografische project Haarlem-Harlem en in de andere zaal zijn foto's van New York te zien.
Op zondag 5 september is om 16.00 uur de zogenoemde 'finissage' van deze expositie. Dan zal ook Dranac aanwezig zijn. U bent van hierbij van harte uitgenodigd
Gevangen in een split second
“Ik kan een dag dwalen zonder het te vinden. Eerst moet ik alle fotografische verwachting loslaten. Openstaan voor het nu, voor het samenspel van een lantarenpaal, een lichtreclame, twee mensen in een portiek en hoe het licht valt. Met dat intense gevoel: dit is het. Even later zal het al weer zijn verdampt. Ik beslis in een split second, zet mijn technische camera neer en druk af. Zo belet ik mezelf te vervreemden van de pure ervaring van dat moment. Ik moet streng zijn. Mijn hersenen willen het plaatje mooier maken: een stap naar links, even wachten tot de auto uit beeld is... Zo verpest ik het. Daarom fotografeer ik zonder zoeker. Intuïtief. Pas na het ontwikkelen zie ik wat ik heb gefotografeerd. Soms baal ik, omdat er net een oranje taxi door het beeld schiet bijvoorbeeld: een vette oranje streep. Later begin ik die foto steeds mooier te vinden. Juist omdat hij niet bedacht is maar echt: omdat de camera registreerde zoals het was. De werkelijkheid is altijd interessanter.
Door de opkomst van bewerkingsprogramma’s zoals Photoshop doen wij fotografen de werkelijkheid steeds meer geweld aan. Géén foto is nog zoals het was. We maken er ideale plaatjes van die wrijvingsloos de hersenen in glijden. Beelden die niet verteerd hoeven te worden en daarom snel weer een leeg gevoel achterlaten.” - Dranac
Voor een recensie, geschreven door journalist Jan Rijsdam over deze expositie, die in het Haarlems Dagbald te lezen was op 28 juli 2010, open onderstaand pdf.