Van 27 maart tot en met 21 juni is in het ABC ‘Herbestemmen van school naar school’ te zien. Op deze bijzondere tentoonstelling worden resultaten getoond van ontwerpend onderzoek naar naoorlogse scholen door negen architectenbureaus. De expositie toont hoe schoolgebouwen in bijvoorbeeld het Haarlemse Schalkwijk hoogwaardig kunnen worden getransformeerd, met een resultaat dat superieur is aan nieuwbouw. De expositie met deze landelijke vernieuwende en inspirerende aanpak, verricht op initiatief van Stichting Mevrouw Meijer, wordt op vrijdag 27 maart om 16.00 uur geopend. De opening wordt verricht door Joyce Langenacker, wethouder Sociale Zaken en Wonen van de gemeente Haarlem. U bent daarbij van harte welkom.
Wie kent ze niet, de karakteristieke schoolgebouwen gebouwd tussen 1945 en 1980 waarvan er honderden zijn gerealiseerd en die tientallen jaren uitstekend hebben gefunctioneerd? Miljoenen Nederlanders hebben er herinneringen aan. Nu worden ze op veel plaatsen gesloopt terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.
De tentoonstelling ‘Herbestemmen van school naar school’ is een uitnodiging om met een frisse blik naar deze ‘werkpaarden’ van het onderwijs te kijken en hun kwaliteiten te herkennen. Het zijn standaardscholen met een hoge standaard. Ze zijn praktisch, slim en economisch ontworpen, met ruime, lichte lokalen. En ze zijn flexibel in het gebruik. Ze kunnen krimpen en groeien, en hebben al vele onderwijskundige vernieuwingen opgevangen. Het zijn schoolgebouwen die, als er goed voor wordt gezorgd, nog vele jaren meekunnen. En wanneer hun renovatie als een serieuze architectuuropgave wordt behandeld, kan het resultaat gelijkwaardig of zelfs superieur zijn aan nieuwbouw. Dit is een verrassend inzicht, aangezien de praktijk van de scholenbouw en de onderwijswereld lange tijd gericht was op de routine van sloop en nieuwbouw. Anders dan andere sectoren heeft het onderwijs weinig ervaring met behoud, renovatie en transformatie. Die ervaring moet nog worden opgebouwd. De tentoonstelling ‘Herbestemmen van school naar school’ geeft een inspirerende aanzet daarvoor.
Dankzij het inzetten van ontwerpkracht zouden naoorlogse scholen kunnen worden herbestemd tot de scholen van de toekomst. De tentoonstelling illustreert dit aan de hand van ontwerpend onderzoek naar drie schoolgebouwen in Haarlem Schalkwijk, te weten de scholen: Rudolf Steiner/Mgr Huibersschool, de Piramide Boerhaave en de Molenwiek Dalton. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van het ideële onderzoeksbureau voor schoolarchitectuur Stichting Mevrouw Meijer in opdracht van de gemeente Haarlem. De betrokken architecten(bureaus) zijn: Beuving Martensen, Entremedio, Studio Steenbruggen, Hans van Eeden, Derksen Windt, Serge Schoemaker, Studenten TU Eindhoven, Korth Tielens en Alvarez Ouburg.