Deze zomer stelt het ABC, naast de lopende expositie ‘Joost Swarte bouwt…’, ook architectentonische werken ten toon van kunstenares Marissa Evers. Evers laat in de ABC-gang, onder de titel ‘Vertekening’, haar getekende interpretaties zien van stedelijke structuren.
Het artificiële, gemanipuleerde landschap is een terugkerend element in het werk van Marissa Evers: een natuur aangetast door ziektes, verminkingen, mutaties en cultivering. In het werk wordt de alledaagse omgeving vanuit een onverwachte invalshoek benaderd. Zowel haar tekeningen als installaties worden gekenmerkt door een onderzoeksmatige aanpak. Gefascineerd door de fysieke structuren van de stad zoekt zij bijvoorbeeld ‘epicentra’ die worden samengebracht in een tekening. Zij herschikt de coördinaten van een bestaande stad in tekeningen van verschillende afmetingen, waarmee zij haar eigen stad schept. Het resultaat is een fijnmazig overzicht van de stad met straten die elkaar kruisen, langs elkaar lopen, overlopen in andere straten en van naam veranderen. Door deze tekenwijze ontstaat er samen met het perspectief van de straat een vreemde diepte in de platte, tweedimensionale tekening. Zoals je geheugen ook van onderwerp naar onderwerp vloeit, omwegen maakt, verbindingen legt die er in de eerste plaats niet waren en door een overvloed aan details een onontwarbare knoop kan worden. Dat leidt tot nieuwe herinneringen, nieuwe betekenissen en structuren, en een nieuwe stad.
De tekeningen die op deze expositie 'Vertekening' getoond worden, zijn gemaakt voor een tentoonstelling in Kunsteyssen, het centrum voor hedendaagse kunst in Alkmaar. In een combinatie van haar ruimtelijke werk met tekeningen is Evers hierbij tot een nieuwe vorm gekomen: driedimensionale tekeningen. Het betreffen zogenoemde stadstekeningen op geometrische vormen - vormen die geïnspireerd zijn op de getekende architectuur zelf – en die als een uitgroei op de muren zitten. Daarbij hebben de vormen deels het uiterlijk aangenomen van de achterliggende wand (in dit geval de verweerde muren van Kunsteyssen). De drager en het onderwerp worden zo één object; iets dat zowel wil misleiden als verleiden. Mimicry. De ‘epicentra’ zijn in dit geval: de stadskern van Alkmaar in verhouding tot het oude Kunsteyssen-pand. Het zijn tijdsopnames van nu en vroeger, routes in het heden en het verleden tegelijk: zoals herinneringen wedijveren met nieuwe indrukken, die ook weer herinnering worden.
Momenteel werkt Marissa Evers aan een serie met als onderwerp Pieter Teyler, een serie tekeningen waarin zij zich nog sterker op de architecturale vormen heeft gericht waar zij op tekent. De expositie van Evers hier in het ABC, wordt evenals die van Dranac, op zondagmiddag 5 september om 16.00 afgesloten met een zogenoemde ‘finissage’ waarvoor u van harte bent uitgenodigd.